پیگیری سفارش
بستن پنجره
زینک
24 اسفند ماه 1400

زینک


روی(زینک) چیست و چه کاربردی دارد؟

روی(زینک) یک ماده مغذی است که افراد برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارند. زینک در سلول های سراسر بدن یافت وبه سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با باکتری ها و ویروس های مهاجم مبارزه کند. بدن همچنین برای ساخت پروتئین ها و DNA(ماده ژنتیکی در همه سلول ها) به زینک نیاز دارد. در دوران بارداری، نوزادی و کودکی، بدن برای رشد و تکامل مناسب به زینک نیاز دارد. زینک همچنین به بهبود زخم ها کمک می کند و برای حس چشایی و بویایی مناسب مهم است.

چه مقدار زینک نیاز دارم؟

مقدار زینک مورد نیاز روزانه به سن شما بستگی دارد. میانگین مقادیر توصیه شده روزانه برای سنین مختلف در زیر بر حسب میلی گرم (میلی گرم) ذکر شده است:



سن

مقدار توصیه شده

تولد تا 6 ماهگی

2 میلی گرم

نوزادان 7 تا 12 ماه 3 میلی گرم
کودکان 1 تا 3 ساله 3 میلی گرم
کودکان 4 تا 8 سال 5 میلی گرم
کودکان 9 تا 13 ساله 8 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 سال(پسران) 11 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 سال(دختران) 9میلی گرم
بزرگسالان(مردان) 11 میلی گرم
بزرگسالان (زنان) 8 میلی گرم
نوجوانان باردار 12 میلی گرم
زنان باردار 11 میلی گرم
شیردهی نوجوانان 13 میلی گرم
زنان شیرده 12 میلی گرم



چه غذاهایی زینک را تامین می کنند؟

زینک در طیف گسترده ای از غذاها یافت می شود. شما می توانید مقادیر توصیه شده زینک را با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر دریافت کنید:


1-صدف ها که بهترین منبع زینک هستند.

2-گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی مانند خرچنگ و خرچنگ و غلات صبحانه غنی شده که منابع خوبی از زینک هستند.

3-لوبیا، آجیل، غلات کامل و محصولات لبنی که مقداری زینکرا تامین می کنند.

4-مکمل های حاوی زینک


چه نوع مکمل های غذایی زینک موجود است؟

زینک تقریباً در تمام مکمل های غذایی مولتی ویتامین/معدنی وجود دارد. همچنین به تنهایی یا همراه با کلسیم، منیزیم یا سایر مواد در مکمل های غذایی موجود است. مکمل های غذایی می توانند چندین شکل مختلف زینک از جمله گلوکونات زینک، سولفات زینک و استات زینک داشته باشند. مشخص نیست که آیا یک فرم بهتر از بقیه است یا خیر.


آیا من به اندازه کافی زینک دریافت می کنم؟


گروه‌های خاصی از مردم بیشتر از دیگران در دریافت زینک کافی مشکل دارند:


1-افرادی که جراحی گوارشی داشته اند، مانند جراحی کاهش وزن، یا افرادی که اختلالات گوارشی مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون دارند. این شرایط هم می تواند میزان زینک جذب شده توسط بدن را کاهش دهد و هم میزان از دست رفته در ادرار را افزایش دهد.


2-گیاهخواران به دلیل عدم مصرف گوشت که منبع خوبی از زینک است. همچنین، لوبیاها و غلاتی که معمولا می خورند دارای ترکیباتی هستند که مانع از جذب کامل زینک توسط بدن می شوند. به همین دلیل، گیاهخواران ممکن است نیاز داشته باشند تا 50 درصد بیشتر از مقدار توصیه شده زینک مصرف کنند.


3-شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند زیرا شیر مادر دارای زینک کافی برای نوزادان بالای 6 ماه نیست. به نوزادان بزرگتری که شیر خشک مصرف نمی‌کنند باید غذاهای حاوی زینک مانند گوشت‌های پوره شده داده شود. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، زینک کافی را از شیر خشک دریافت می کنند.


4-الکلی ها زیرا نوشیدنی های الکلی میزان زینک را که بدن جذب می کند کاهش می دهد و مقدار از دست رفته در ادرار را افزایش می دهد. همچنین، بسیاری از الکلی ها به مقدار محدود و تنوع غذا می خورند، بنابراین ممکن است زینک کافی دریافت نکنند.


5-افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل، زیرا ممکن است به زینک بیشتری نیاز داشته باشند.


اگرزینک کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

کمبود زینک باعث کندی رشد در نوزادان و کودکان، تاخیر در رشد جنسی در نوجوانان و ناتوانی جنسی در مردان می شود. کمبود زینک همچنین باعث ریزش مو، اسهال، زخم های چشم و پوست و کاهش اشتها می شود. کاهش وزن، مشکلات در بهبود زخم، کاهش توانایی چشیدن غذا و سطح هوشیاری پایین نیز ممکن است رخ دهد.


بسیاری از این علائم می تواند نشانه مشکلات دیگری به جز کمبود زینک باشد. اگر این علائم را دارید، پزشک می‌تواند در تعیین اینکه آیا ممکن است کمبود زینک داشته باشید یا خیر، کمک کند.


اثرات زینک بر سلامتی چیست؟

دانشمندان در حال مطالعه روی زینک هستند تا در مورد اثرات آن بر روی سیستم ایمنی (سیستم دفاعی بدن در برابر باکتری ها، ویروس ها و سایر مهاجمان خارجی) بیاموزند. دانشمندان همچنین در حال تحقیق در مورد ارتباط احتمالی بین زینک و مشکلات سلامتی هستند که در زیر مورد بحث قرار گرفته است.


سیستم ایمنی و بهبود زخم

سیستم ایمنی بدن برای انجام کار خود به زینک نیاز دارد. افراد مسن و کودکان در کشورهای در حال توسعه که سطوح پایین زینک دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه و سایر عفونت ها باشند. زینک همچنین به سلامت پوست کمک می کند. برخی از افرادی که زخم های پوستی دارند ممکن است از مکمل های غذایی زینک سود ببرند، اما تنها در صورتی که سطح زینک آنها پایین باشد.


اسهال

کودکان در کشورهای در حال توسعه اغلب بر اثر اسهال می میرند. مطالعات نشان می دهد که مکمل های غذایی زینک به کاهش علائم و طول مدت اسهال در این کودکان کمک می کند که بسیاری از آنها دچار کمبود زینک یا سوء تغذیه هستند. سازمان جهانی بهداشت و یونیسف توصیه می‌کنند که کودکان مبتلا به اسهال زینک را به مدت 10 تا 14 روز (20 میلی‌گرم در روز یا 10 میلی‌گرم در روز برای نوزادان زیر 6 ماه) مصرف کنند.


سرماخوردگی

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که قرص‌ها یا شربت زینک به بهبود سریع سرماخوردگی کمک می‌کنند، اگر مصرف آن‌ها را ظرف 1 تا 3 روز پس از سرماخوردگی شروع کنید.


دجنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)

AMD یک بیماری چشمی است که به تدریج باعث کاهش بینایی می شود. تحقیقات نشان می دهد که زینک ممکن است به کند کردن پیشرفت AMD کمک کند.

در یک مطالعه بزرگ در میان افراد مسن مبتلا به AMD که در معرض خطر بالای ابتلا به AMD پیشرفته بودند، افرادی که مکمل غذایی روزانه با 80 میلی گرم زینک، 500 میلی گرم ویتامین C، 400 واحد بین المللی ویتامین E، 15 میلی گرم بتاکاروتن و 2 میلی گرم مس به مدت 6 سال مصرف کردند،شانس بیشتری برای مبتلا نشدن به AMD پیشرفته و از دست دادن بینایی نسبت به کسانی که مکمل غذایی مصرف نمی کردند ،داشتند.

در همان مطالعه، افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری بودند و مکمل‌های غذایی حاوی زینک مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که مکمل‌های غذایی زینک مصرف نمی‌کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به AMD پیشرفته بودند.



آیا زینک می تواند مضر باشد؟

بله، اگر شما بیش از حد زینک دریافت کنید.

علائم مصرف بیش از حد زینک شامل حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، کرامپ معده، اسهال و سردرد است.

وقتی افراد برای مدت طولانی مقادیر زیاد زینک مصرف می کنند، ممکن است با مشکلاتی مانند سطح مس پایین، ایمنی پایین تر و سطوح پایین کلسترول HDL (کلسترول "خوب") مواجه شوند.


ماکسیمم دوز روزانه زینک شامل دریافتی از همه منابع (غذا، نوشیدنی و مکمل‌ها) است و در زیر ذکر شده است. این سطوح برای افرادی که به دلایل پزشکی تحت نظر پزشک زینک مصرف می کنند اعمال نمی شود:


سن ماکسیمم دوز
تولد تا 6 ماهگی 4 میلی گرم
نوزادان 7 تا 12 ماه 5 میلی گرم
کودکان 1 تا 3 ساله 7 میلی گرم
کودکان 4 تا 8 ساله 12 میلی گرم
کودکان 9 تا 13 ساله 23 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 ساله 34 میلی گرم
بزرگسالان 40 میلی گرم


آیا زینک با داروها یا سایر مکمل های غذایی تداخل دارد؟

بله مکمل های غذایی زینک می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند.

در برخی موارد، داروها می توانند سطح زینک را در بدن کاهش دهند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:


1-مصرف مکمل های غذایی زینک همراه با آنتی بیوتیک های کینولون (مانند سیپروفلوکساسین) یا تتراسایکلین میزان زینک و آنتی بیوتیکی را که بدن جذب می کند کاهش می دهد.


مصرف آنتی بیوتیک حداقل 2 ساعت قبل یا 4 تا 6 ساعت پس از مصرف مکمل غذایی زینک این مشکل را به حداقل می رساند.


2-مکمل‌های غذایی زینک می‌توانند مقدار پنی‌سیلامین (دارویی که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود) را که بدن جذب می‌کند، کاهش دهد. آنها همچنین باعث می شوند پنی سیلامین کمتر کار کند.


مصرف مکمل های غذایی زینک حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف پنی سیلامین این مشکل را به حداقل ممکن می رساند.


3-دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (با نام های تجاری Esidrix® و HydroDIURIL®) مقدار زینک از دست رفته در ادرار را افزایش می دهند. مصرف طولانی مدت دیورتیک های تیازیدی می تواند میزان زینک را در بدن کاهش دهد.


به پزشک و داروساز در مورد مکمل های غذایی و دارویی که مصرف می کنید، اطلاع دهید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا مکمل های غذایی شما ممکن است با داروهای تجویزی یا بدون نسخه شما تداخل داشته باشند یا خیر. یا اینکه این داروها ممکن است در نحوه جذب، استفاده یا تجزیه مواد مغذی توسط بدن شما تداخل داشته باشند.


شما می توانید از طریق شماره واتس اپ داروخانه دکتر حیدری با ما در تماس باشید.

شماره واتساپ:09352330477


منبع: ods.od.nih.gov


با یک کلیک به راحتی خرید کنید :)

http://daro7.com/search/%D8%B2%DB%8C%D9%86%DA%A9/1

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده