پیگیری سفارش
بستن پنجره
ویتامین A
2 اسفند ماه 1400

ویتامین A چیست و چه کاربردی دارد؟

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. ویتامین A برای بینایی طبیعی، سیستم ایمنی بدن و تولید مثل مهم است. ویتامین A همچنین به قلب، ریه ها، کلیه ها و سایر اندام ها کمک می کند تا به درستی کار کنند.


دو نوع مختلف ویتامین A وجود دارد:

*نوع اول، ویتامین A از پیش ساخته شده، در گوشت، مرغ، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود.

**نوع دوم، پروویتامین A، در میوه ها، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی یافت می شود.

رایج ترین نوع پروویتامین A در غذاها و مکمل های غذایی بتاکاروتن است.


چه مقدار ویتامین A نیاز دارم؟

مقدار ویتامین A مورد نیاز شما به سن و جنس شما بستگی دارد. میانگین مقادیر توصیه شده روزانه در زیر بر حسب میکروگرم (mcg) معادل فعالیت رتینول (RAE) ذکر شده است.


مرحله زندگی مقدار توصیه شده
تولد تا 6 ماهگی 400 میکروگرم
نوزادان 7 تا 12 ماه 500 میکروگرم
کودکان 1 تا 3 ساله 300 میکروگرم
کودکان 4 تا 8 ساله 400 میکروگرم
کودکان 9تا 13 ساله 600 میکروگرم
پسران نوجوان 14 تا 18 ساله 900 میکروگرم
دختران نوجوان 14 تا 18 ساله 700 میکروگرم
مردان بالغ 900 میکروگرم
زنان بالغ 700 میکروگرم
نوجوانان باردار 750 میکروگرم
زنان باردار 770 میکروگرم
نوجوانان شیرده 1200 میکروگرم
زنان بالغ 1300 میکروگرم


چه غذاهایی ویتامین A را تامین می کند؟

ویتامین A به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود و به برخی غذاها مانند شیر و غلات اضافه می شود. شما می توانید مقادیر توصیه شده ویتامین A را با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر دریافت کنید:


  1. جگر گاو و گوشت (اما این غذاها کلسترول بالایی نیز دارند، بنابراین مقدار مصرف خود را محدود کنید).
  2. برخی از انواع ماهی ها مانند سالمون.
  3. سبزیجات برگ سبز و سایر سبزیجات سبز، نارنجی و زرد مانند بروکلی، هویج و کدو حلوایی.
  4. میوه ها، از جمله طالبی، زردآلو، و انبه.
  5. محصولات لبنی که یکی از منابع اصلی ویتامین A هستند.
  6. غلات صبحانه غنی شده


چه نوع مکمل های غذایی ویتامین A دارند؟

ویتامین A در مکمل های غذایی، معمولا به شکل رتینیل استات یا رتینیل پالمیتات (ویتامین A پیش ساخته)، بتاکاروتن (پرویتامین A) یا ترکیبی از پیش ساخته و پروویتامین A موجود است. بیشتر مکمل های مولتی ویتامین-معدنی حاوی ویتامین A هستند. مکمل های غذایی که فقط حاوی ویتامین A هستند نیز موجود است.


آیا ویتامین A کافی دریافت می کنم؟

اکثر مردم در ایالات متحده ویتامین A کافی را از غذاهایی که می خورند دریافت می کنند و کمبود ویتامین A نادر است. با این حال، گروه‌های خاصی از افراد بیشتر از دیگران در دریافت ویتامین A کافی مشکل دارند:


1-نوزادان نارس که اغلب در سال اول خود دارای سطوح پایین ویتامین A هستند.

2-نوزادان، کودکان خردسال، زنان باردار و زنان شیرده در کشورهای در حال توسعه.

3-افراد مبتلا به فیبروز کیستیک


اگر ویتامین A کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

کمبود ویتامین A در ایالات متحده نادر است، اگرچه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رایج است. شایع ترین علامت کمبود ویتامین A در کودکان خردسال و زنان باردار، بیماری چشمی به نام xerophthalmia است. Xerophthalmia ناتوانی در دید در نور کم است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به نابینایی شود.


برخی از اثرات ویتامین A بر سلامتی چیست؟

دانشمندان در حال مطالعه ویتامین A هستند تا بفهمند چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد. در اینجا چند نمونه از آنچه این تحقیق نشان داده است آورده شده است.


سرطان

افرادی که غذاهای حاوی بتاکاروتن زیاد می خورند ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان ریه یا سرطان پروستات را کاهش دهند. اما مطالعات تا به امروز نشان نداده است که مکمل های ویتامین A یا بتاکاروتن می توانند به پیشگیری از سرطان یا کاهش احتمال مرگ ناشی از این بیماری کمک کنند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که سیگاری هایی که دوزهای بالایی از مکمل های بتاکاروتن مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.


دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یا از دست دادن بینایی مرکزی با افزایش سن، یکی از شایع ترین علل از دست دادن بینایی در افراد مسن است. در میان افراد مبتلا به AMD که در معرض خطر بالای ابتلا به AMD پیشرفته هستند، مکمل حاوی آنتی اکسیدان ها، روی و مس با یا بدون بتاکاروتن برای کاهش سرعت از دست دادن بینایی نویدبخش است.


سرخک

هنگامی که کودکان مبتلا به کمبود ویتامین A (که در آمریکای شمالی نادر است) به سرخک مبتلا می شوند، این بیماری شدیدتر می شود. در این کودکان، مصرف مکمل هایی با دوزهای بالای ویتامین A می تواند تب و اسهال ناشی از سرخک را کوتاه کند. این مکمل‌ها همچنین می‌توانند خطر مرگ را در کودکان مبتلا به سرخک که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند که کمبود ویتامین A در آن‌ها شایع است، کاهش دهد.


آیا ویتامین A مضر است؟

بله، مصرف زیاد برخی از انواع ویتامین A می تواند مضر باشد.


دریافت بیش از حد ویتامین A از پیش ساخته شده (معمولاً از مکمل ها یا داروهای خاص) می تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، کما و حتی مرگ شود. مصرف زیاد ویتامین A از پیش ساخته شده در زنان باردار نیز می تواند باعث نقص مادرزادی در نوزادان آنها شود. زنانی که ممکن است باردار باشند نباید از دوزهای بالای مکمل های ویتامین A استفاده کنند.


مصرف مقادیر زیاد بتاکاروتن یا سایر اشکال پروویتامین A می تواند پوست را زرد مایل به نارنجی کند، اما این وضعیت بی ضرر است. مصرف زیاد بتاکاروتن باعث نقایص مادرزادی یا سایر عوارض جدی‌تر ناشی از دریافت بیش از حد ویتامین A نمی‌شود.


حد بالایی روزانه برای ویتامین A از پیش ساخته شده شامل دریافت از همه منابع - غذا، نوشیدنی و مکمل ها - است و در زیر فهرست شده است. این سطوح برای افرادی که به دلایل پزشکی تحت نظر پزشک ویتامین A مصرف می کنند اعمال نمی شود. حد بالایی برای بتاکاروتن و سایر اشکال پروویتامین A مشخص نشده است.


سن بالاترین دوز تجویزی
تولد تا 12 ماهگی 600 میکروگرم
کودکان 1 تا 3 سال 600 میکروگرم
کودکان 4 تا 8 سال 900 میکروگرم
کودکان 9 تا 13 سال 1700 میکروگرم
نوجوانان 14 تا 18 سال 2800 میکروگرم
بزرگسالان 19 سال و بالاتر 3000 میکروگرم


آیا ویتامین A با داروها یا سایر مکمل های غذایی تداخل دارد؟

بله، مکمل های ویتامین A می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند در اینجا چند نمونه آورده شده است:

Orlistat(Xenical®) #،که یک داروی کاهش وزن است، می تواند جذب ویتامین A را کاهش داده و باعث کاهش سطح خون در برخی افراد شود.

##چندین فرم مصنوعی ویتامین A در داروهای تجویزی استفاده می شود. به عنوان مثال، درمان پسوریازیس، آسیترتین (Soriatane®) و بکساروتن (Targretin®) است که برای درمان اثرات پوستی لنفوم سلول T استفاده می شود. مصرف این داروها همراه با مکمل ویتامین A می تواند باعث افزایش خطرناک ویتامین A در خون شود.

به پزشک، داروساز در مورد مکمل های غذایی و دارویی که مصرف می کنید، اطلاع دهید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا آن مکمل های غذایی ممکن است با داروهای تجویزی یا بدون نسخه شما تداخل داشته باشند یا اینکه این داروها ممکن است در نحوه جذب، استفاده یا تجزیه مواد مغذی توسط بدن شما تداخل داشته باشند.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده