پیگیری سفارش
بستن پنجره
ویتامین B1 (تیامین)
14 اسفند ماه 1400

تیامین چیست و چه کاربردی دارد؟

تیامین (ویتامین B1) به تبدیل غذایی که می خورید به انرژی مورد نیاز بدن شما ، کمک می کند. تیامین برای رشد، نمو و عملکرد سلول های بدن شما مهم است.


چه مقدار تیامین نیاز دارم؟

مقدار تیامین مورد نیاز شما به سن و جنس شما بستگی دارد. میانگین مقادیر توصیه شده روزانه در زیر بر حسب میلی گرم ذکر شده است.


سن مقدار توصیه شده
از تولد تا 6 ماهگی 0/2 میلی گرم
نوزادان 7 تا 12 ماه 0/3 میلی گرم
کودکان 1 تا 3 سال 0/5 میلی گرم
کودکان 4 تا 8سال 0/6 میلی گرم
کودکان 9 تا 13 سال 0/9 میلی گرم
پسران نوجوان 14 تا 18 سال 1/2 میلی گرم
دختران نوجوان 14 تا 18 سال 1/0 میلی گرم
مردان 1/2 میلی گرم
زنان 1/1 میلی گرم
نوجوانان و زنان باردار 1/4 میلی گرم
نوجوانان و زنان شیرده 1/4 میلی گرم


چه غذاهایی تیامین را تامین می کنند؟

تیامین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود و به برخی از غذاهای غنی شده اضافه می شود. شما می توانید مقادیر توصیه شده تیامین را با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر دریافت کنید:


1-غلات کامل و نان غنی شده، ماکارونی و برنج

2-گوشت و ماهی

3-حبوبات (مانند لوبیا سیاه و سویا)، دانه ها و آجیل


چه نوع مکمل های غذایی تیامین موجود است؟

تیامین در مکمل های مولتی ویتامین/مولتی مینرال، در مکمل های غذایی کمپلکس B و در مکمل هایی که فقط حاوی تیامین هستند یافت می شود. فرم های رایج تیامین در مکمل های غذایی تیامین مونونیترات و تیامین هیدروکلراید هستند.


آیا به اندازه کافی تیامین دریافت می کنم؟

اکثر مردم در ایالات متحده به اندازه کافی تیامین را از غذاهایی که می خورند دریافت می کنند. کمبود تیامین در این کشور نادر است. با این حال، گروه‌های خاصی از افراد بیشتر از دیگران در دریافت تیامین کافی مشکل دارند:


  1. افرادی که به الکل وابسته هستند
  2. افراد مسن
  3. افراد مبتلا به HIV/AIDS
  4. افراد مبتلا به دیابت
  5. افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند

با پزشک یا داروسازخود در مورد تیامین(B1) و سایر مکمل های غذایی صحبت کنید تا به شما در تعیین اینکه در صورت وجود، ممکن است برای شما ارزشمند باشد، کمک کند.


اگر تیامین کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر در غذاهایی که می خورید به اندازه کافی تیامین دریافت نکنید یا بدن شما مقدار زیادی تیامین را دفع کند یا خیلی کم تیامین را جذب کند، می توانید دچار کمبود تیامین شوید.


1-کمبود تیامین می تواند باعث کاهش وزن و اشتها، گیجی، از دست دادن حافظه، ضعف عضلانی و مشکلات قلبی شود.

2- کمبود شدید تیامین منجر به بیماری به نام بری بری با علائم مانند گزگز و بی حسی در پاها و دست ها و از دست دادن عضلات می شود. بری بری در ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته رایج نیست.

3-نمونه شایع تر کمبود تیامین در ایالات متحده سندرم Wernicke-Korsakoff است که بیشتر افراد مبتلا به الکل را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث گزگز و بی حسی در دست ها و پاها، از دست دادن شدید حافظه، بی نظمی و گیجی می شود.


برخی از اثرات تیامین بر سلامتی چیست؟

دانشمندان در حال مطالعه تیامین برای درک بهتر تاثیر آن بر سلامت هستند. در اینجا چند نمونه از آنچه این تحقیق نشان داده است آورده شده است.


دیابت

افراد مبتلا به دیابت، اغلب سطوح پایینی از تیامین در خون خود دارند. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مکمل های تیامین می توانند سطح قند خون و تحمل گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشند یا خیر. آنها همچنین در حال بررسی این هستند که آیا مکمل های بنفوتیامین (شکل مصنوعی تیامین) می تواند به آسیب عصبی ناشی از دیابت کمک کند یا خیر.


نارسایی قلبی

بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی سطوح پایینی از تیامین دارند. دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مکمل های تیامین ممکن است به افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک کند.


بیماری آلزایمر

دانشمندان در حال مطالعه این احتمال هستند که کمبود تیامین می تواند بر زوال عقل بیماری آلزایمر تأثیر بگذارد. اینکه آیا مکمل‌های تیامین ممکن است به عملکرد ذهنی در افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند، نیاز به مطالعه بیشتر دارد.




آیا تیامین می تواند مضر باشد؟

تحقیقاتی نشان داده است که تیامین هیچ آسیبی ایجاد نمی کند.


آیا تیامین با داروها یا سایر مکمل های غذایی تداخل دارد؟

آره. برخی داروها می توانند سطح تیامین را در بدن کاهش دهند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:


  1. فوروزماید (Lasix®)، که برای درمان فشار خون بالا و تورم ناشی از مایعات اضافی در بدن استفاده می شود.
  2. فلوئورواوراسیل (5-fluorouracil و Adrucil®)، که در شیمی درمانی برای برخی از انواع سرطان استفاده می شود.

پزشک و داروساز را در مورد مکمل های غذایی و داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، مطلع کنید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا مکمل های غذایی ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند یا اینکه داروها ممکن است با نحوه جذب، استفاده یا تجزیه مواد مغذی مانند تیامین توسط بدن شما تداخل داشته باشند.


لطفا کلیک کنید :)

http://daro7.com/search/%DA%A9%D9%85%D9%BE%D9%84%DA%A9%D8%B3


به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده