پیگیری سفارش
بستن پنجره
فولیک اسید( ویتامین B9)
23 فروردین ماه 1401

فولات چیست و چه کاربردی دارد؟

فولات یک ویتامین B است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. بدن شما برای ساخت DNA و سایر مواد ژنتیکی به فولات نیاز دارد. بدن شما همچنین برای تقسیم سلولی به فولات نیاز دارد. نوعی فولات به نام اسید فولیک در غذاهای غنی شده و بیشتر مکمل های غذایی استفاده می شود.


چه مقدار فولات نیاز دارم؟

مقدار فولات مورد نیاز شما به سن شما بستگی دارد. میانگین مقادیر توصیه شده روزانه در زیر بر حسب میکروگرم (mcg) معادل فولات رژیم غذایی (DFE) ذکر شده است.

سن مقدار توصیه شده
تولد تا 6 ماهگی 65 میکروگرم DFE
نوزادان 7 تا 12 ماه 80 میکروگرم DFE
کودکان 1 تا 3 سال 150 میکروگرم DFE
کودکان 4 تا 8 سال 200 میکروگرم DFE
کودکان 9 تا 13 سال 300 میکروگرم DFE
نوجوانان 14تا 18 سال 400 میکروگرم DFE
بزرگسالان +19 سال 400 میکروگرم DFE
نوجوانان و زنان باردار 600میکروگرم DFE
نوجوانان و زنان شیرده 500 میکروگرم DFE



اندازه گیری mcg DFE به این دلیل استفاده می شود که بدن شما علاوه بر فولات موجود در غذاها، اسید فولیک را ازغذاهای غنی شده و مکمل های غذایی نیزجذب می کند. در مقایسه با فولات که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود برای دریافت مقادیر توصیه شده از فولات به اسید فولیک (از طریق مکمل و غذاهای غنی شده) کمتری نیاز دارید. به عنوان مثال، 240 میکروگرم اسید فولیک و 400 میکروگرم فولات هر دو برابر با 400 میکروگرم DFE هستند.


همه زنان و دختران نوجوانی که ممکن است باردار شوند باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک از مکمل ها، غذاهای غنی شده یا هر دو علاوه بر فولاتی که از پیروی از الگوی تغذیه سالم دریافت می کنند، مصرف کنند.


چه غذاهایی فولات را تامین می کنند؟

فولات به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد و اسید فولیک به برخی غذاها اضافه می شود. شما می توانید مقادیر توصیه شده را با خوردن انواع غذاها از جمله موارد زیر دریافت کنید.


فولات به طور طبیعی در موارد زیر وجود دارد:


1-جگر گاو

2-سبزیجات (به خصوص مارچوبه، کلم بروکسل و سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و خردل)

3-میوه ها و آب میوه ها (مخصوصاً آب پرتقال و پرتقال)

4-آجیل، لوبیا و نخود فرنگی (مانند بادام زمینی، نخود سیاه و لوبیا چشم بلبلی)



اسید فولیک به غذاهای زیر اضافه می شود:


1-نان غنی شده، آرد، آرد ذرت، ماکارونی و برنج

2-غلات صبحانه غنی شده

برای اینکه بفهمید آیا یک غذا اسید فولیک اضافه کرده است یا خیر، به دنبال "اسید فولیک" در برچسب حقایق تغذیه ای آن بگردید.


چه نوع مکمل های غذایی فولات موجود است؟

فولات در مولتی ویتامین ها و ویتامین های دوران بارداری موجود است. همچنین در مکمل های غذایی کمپلکس B و مکمل های حاوی فولات موجود است. در مکمل های غذایی، فولات معمولاً به شکل اسید فولیک است، اما متیل فولات (5-methyl-THF) نیز استفاده می شود. مکمل های غذایی حاوی متیل فولات ممکن است برای افرادی که دارای جهش خاصی در ژنی به نام MTHFR هستند بهتر از اسید فولیک باشد زیرا بدن آنها می تواند راحت تر از این فرم استفاده کند.



آیا فولات کافی دریافت می کنم؟

اکثر مردم فولات کافی را از طریق مواد غذایی ومکمل ها دریافت می کنند. با این حال، برخی افراد بیشتر از دیگران در دریافت فولات کافی مشکل دارند:


  1. دختران نوجوان 14 تا 18 ساله، زنان 19 تا 30 ساله
  2. افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل
  3. افراد مبتلا به اختلالاتی که جذب مواد مغذی را کاهش می دهند (مانند بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده)
  4. افرادی که دارای جهش خاصی در ژن MTHFR هستند


اگر فولات کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

*دریافت خیلی کم فولات می تواند منجر به کم خونی مگالوبلاستیک شود.


کم خونی مگالوبلاستیک: یک اختلال خونی که باعث ضعف، خستگی، اختلال در تمرکز، تحریک پذیری، سردرد، تپش قلب و تنگی نفس می شود.


**کمبود فولات همچنین می تواند باعث ایجاد زخم های باز روی زبان و داخل دهان و همچنین تغییر در رنگ پوست، مو یا ناخن شود.

***زنانی که فولات کافی دریافت نمی کنند، در معرض خطر تولد نوزادانی با نقص لوله عصبی، مانند اسپینا بیفیدا هستند. کمبود فولات همچنین می تواند احتمال تولد نوزاد نارس یا کم وزن را افزایش دهد.


فولات چه اثراتی بر سلامتی دارد؟

دانشمندان در حال مطالعه فولات برای درک چگونگی تأثیر آن بر سلامت هستند. در اینجا چندین نمونه از آنچه این تحقیق نشان داده است آورده شده است.


نقص لوله عصبی

مصرف اسید فولیک قبل از باردار شدن و در اوایل بارداری به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند. نقایص لوله عصبی شامل نقص اصلی مادرزادی در مغز نوزاد (آنسفالی) یا ستون فقرات (اسپینا بیفیدا) است. از آنجا که حدود نیمی از بارداری ها بدون برنامه ریزی انجام می شود بنابراین، تمام زنان و دختران نوجوانی که ممکن است باردار شوند، باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک از مکمل ها، غذاهای غنی شده یا هر دو، علاوه بر فولاتی که از تغذیه سالم دریافت می کنند، مصرف کنند.


سرطان

فولاتی که به طور طبیعی در غذا وجود دارد ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان را کاهش دهد. اما مکمل‌های فولات بسته به میزان مصرف و زمان مصرف ممکن است اثرات متفاوتی بر خطر سرطان داشته باشند. افرادی که مقادیر توصیه شده اسید فولیک را قبل از ایجاد سرطان مصرف می کنند ممکن است خطر سرطان را کاهش دهند، اما مصرف دوزهای بالا پس از شروع سرطان (به ویژه سرطان روده بزرگ) ممکن است پیشرفت آن را تسریع کند. به همین دلیل، افراد باید در مصرف دوزهای بالای مکمل های اسید فولیک (بیش از حد بالای 1000 میکروگرم) احتیاط کنند، به خصوص اگر سابقه آدنوم کولورکتال (که گاهی به سرطان تبدیل می شود) داشته باشند. تحقیقات بیشتری برای درک نقش مکمل‌های فولات و اسید فولیک در رژیم غذایی در خطر ابتلا به سرطان مورد نیاز است.


افسردگی

افرادی که سطح فولات خونشان پایین است ممکن است بیشتر به افسردگی مبتلا شوند. علاوه بر این، آنها ممکن است به اندازه افراد با سطوح طبیعی فولات به درمان ضد افسردگی پاسخ ندهند.


مکمل های فولات، به ویژه آنهایی که حاوی متیل فولات (5-methyl-THF) هستند، ممکن است داروهای ضد افسردگی را موثرتر کنند. اما اینکه مکمل ها هم به افرادی که سطح فولات طبیعی دارند و هم به افرادی که کمبود فولات دارند کمک می کند، مشخص نیست. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش فولات در افسردگی و اینکه آیا مکمل های فولات در ترکیب با درمان استاندارد مفید هستند مورد نیاز است.

بیماری قلبی و سکته مغزی

مکمل های اسید فولیک سطوح هموسیستئین را کاهش می دهد، اسید آمینه ای در خون که با خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. اما مکمل ها به طور مستقیم خطر بیماری قلبی را کاهش نمی دهند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب اسید فولیک با سایر ویتامین‌های B به پیشگیری از سکته مغزی کمک می‌کند.


زایمان زودرس، نقایص مادرزادی قلب و سایر نقایص مادرزادی

مصرف اسید فولیک ممکن است خطر تولد نوزاد نارس یا نوزادی با نقایص مادرزادی، مانند انواع خاصی از مشکلات قلبی را کاهش دهد. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم اسید فولیک چگونه بر خطر این شرایط تأثیر می گذارد.


اختلال طیف اوتیسم (ASD)

ASD بر ارتباطات و رفتار تأثیر می گذارد و معمولاً از سن 2 سالگی شروع می شود. افراد مبتلا به ASD علایق محدود، رفتارهای تکراری و مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران دارند.


برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مقادیر توصیه شده اسید فولیک قبل و در اوایل بارداری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به ASD در کودک کمک کند. با این حال، از آنجایی که نتایج مطالعه قطعی نیست، تحقیقات بیشتری برای درک نقش بالقوه اسید فولیک در کاهش خطر ASD مورد نیاز است.


آیا فولات مضر است؟

فولاتی که به طور طبیعی در غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد مضر نیست. با این حال، نباید فولات را در مکمل ها یا غذاها و نوشیدنی های غنی شده در مقادیر بالاتر از حد مجاز مصرف کنید، مگر اینکه توسط یک پزشک به شما توصیه شود.


مصرف مقادیر زیاد مکمل های فولات ممکن است کمبود ویتامین B12 را پنهان کند، زیرا این مکمل ها می توانند کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 را اصلاح کنند، اما آسیب عصبی را که کمبود ویتامین B12 نیز ایجاد می کند، اصلاح نمی کند. کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به آسیب دائمی مغز، نخاع و اعصاب شود. دوزهای زیاد مکمل های فولات نیز ممکن است علائم کمبود ویتامین B12 را بدتر کند.

دوزهای بالای اسید فولیک ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و احتمالاً سرطان های دیگر را در برخی افراد افزایش دهد. دوزهای بالا همچنین می تواند منجر به افزایش اسید فولیک در بدن نسبت به میزان مصرف آن شود، اما اینکه آیا این افزایش سطح اسید فولیک مضر است کاملاً مشخص نیست.


حد بالای روزانه فولات از مکمل ها و غذاها و نوشیدنی های غنی شده در زیر فهرست شده است.


سن ماکسیمم دوز
تولد تا 6 ماهگی مشخص نیست
نوزادان 7 تا 12 ماهه ثابت نشده است
کودکان 1 تا 3 ساله 300 میکروگرم
کودکان 4 تا 8 ساله 400 میکروگرم
کودکان 9 تا 13 ساله 600 میکروگرم
نوجوانان 14 تا 18 ساله 800 میکروگرم
بزرگسالان +19 سال 1000 میکروگرم


آیا فولات با داروها یا سایر مکمل های غذایی تداخل دارد؟

مکمل های فولات می توانند با چندین دارو تداخل داشته باشند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:


1-مکمل های فولات می توانند با متوترکسات (Rheumatrex®، Trexall®) در صورت مصرف برای درمان سرطان تداخل ایجاد کنند.

2-مصرف داروهای ضد صرع یا ضد تشنج، مانند فنی توئین (Dilantin®)، کاربامازپین (Carbatrol®، Tegretol®، Equetro®، Epitol®) و والپروات (Depacon®)، می تواند سطح فولات خون را کاهش دهد. همچنین مصرف مکمل های فولات می تواند سطح خونی این داروها را کاهش دهد.

3-مصرف سولفاسالازین (Azulfidine®) برای کولیت اولسراتیو می تواند توانایی بدن در جذب فولات را کاهش دهد و باعث کمبود فولات شود.


به پزشک وداروساز خود در مورد مکمل های غذایی و دارویی که مصرف می کنید، اطلاع دهید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا آن مکمل های غذایی ممکن است با داروهای تجویزی یا بدون نسخه شما تداخل داشته باشند یا نه؟یا اینکه این داروها ممکن است در نحوه جذب، استفاده یا تجزیه مواد مغذی توسط بدن شما تداخل داشته باشند.


برگرفته از سایت Ods.od.nih.gov

با کلیک کردن لینک زیر می توانید مکمل مورد نظر خود را خریداری و درب منزل تحویل بگیرید :)

https://daro7.com/search/%D9%81%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9%20%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AF


به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده