پیگیری سفارش
بستن پنجره
ویتامین C
28 فروردین ماه 1401

ویتامین C چیست و چه کاربردی دارد؟

ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود، یک ماده مغذی محلول در آب است که در برخی غذاها یافت می شود. در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

رادیکال های آزاد : ترکیباتی هستند که دربدن طی تبدیل غذای خورده شده به انرژی تولید می شود.

مردم همچنین در معرض رادیکال های آزاد محیطی ناشی از دود سیگار، آلودگی هوا و اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند.

بدن برای ساخت کلاژن، پروتئینی که برای کمک به بهبود زخم ها لازم است، به ویتامین C نیاز دارد. علاوه بر این، ویتامین C جذب آهن را از غذاهای گیاهی بهبود می بخشد و به سیستم ایمنی کمک می کند تا به درستی کار کند تا از بدن در برابر بیماری محافظت کند.


چه مقدار ویتامین C نیاز دارم؟

مقدار ویتامین C مورد نیاز روزانه به سن شما بستگی دارد. میانگین مقادیر توصیه شده روزانه برای سنین مختلف در زیر بر حسب میلی گرم (میلی گرم) ذکر شده است.

سن مقدار توصیه شده
تولد تا 6 ماهگی 40 میلی گرم
نوزادان 7 تا 12 ماه 50 میلی گرم
کودکان 1 تا 3 سال 15 میلی گرم
کودکان 4 تا 8 سال 25 میلی گرم
کودکان 9 تا 13 سال 45 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 سال (پسران) 75 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 سال (دختران) 65 میلی گرم
بزرگسالان (مردان) 90 میلی گرم
بزرگسالان (زنان) 75 میلی گرم
نوجوانان باردار 80 میلی گرم
زنان باردار 85 میلی گرم
شیردهی نوجوانان 115 میلی گرم
زنان شیرده 120 میلی گرم




اگر سیگار می کشید، 35 میلی گرم به مقادیر بالا اضافه کنید تا کل مقدار توصیه شده روزانه خود را محاسبه کنید.


چه غذاهایی ویتامین C را تامین می کند؟

میوه ها و سبزیجات بهترین منابع ویتامین C هستند. شما می توانید مقادیر توصیه شده ویتامین C را با خوردن غذاهای مختلف از جمله موارد زیر دریافت کنید:


1-مرکبات (مانند پرتقال و گریپ فروت) و آب آنها و فلفل قرمز و سبز و کیوی که ویتامین C زیادی دارند.

2-سایر میوه ها و سبزیجات - مانند بروکلی، توت فرنگی، طالبی، سیب زمینی پخته شده و گوجه فرنگی - که ویتامین C نیز دارند.

3-برخی از غذاها و نوشیدنی هایی که با ویتامین C غنی شده اند. برای اینکه بدانید آیا ویتامین C به یک محصول غذایی اضافه شده است، برچسب محصول را بررسی کنید.


محتوای ویتامین C غذا ممکن است با نگهداری طولانی مدت و پختن کاهش یابد. بخارپز کردن یا مایکروویو ممکن است تلفات پخت و پز را کاهش دهد. خوشبختانه، بسیاری از بهترین منابع غذایی ویتامین C، مانند میوه ها و سبزیجات، معمولا به صورت خام مصرف می شوند.


چه نوع مکمل های غذایی ویتامین C موجود است؟

اکثر مولتی ویتامین ها ویتامین C دارند. ویتامین C نیز به تنهایی به عنوان مکمل غذایی یا در ترکیب با سایر مواد مغذی موجود است. ویتامین C موجود در مکمل‌های غذایی معمولاً به شکل اسید اسکوربیک است، اما برخی از مکمل‌ها دارای اشکال دیگری مانند آسکوربات سدیم، آسکوربات کلسیم، سایر آسکوربات‌های معدنی و اسید اسکوربیک با بیوفلاونوئیدها هستند. تحقیقات نشان نداده است که هر شکلی از ویتامین C بهتر از سایر اشکال است.


آیا ویتامین C کافی دریافت می کنم؟

اکثر مردم ویتامین C کافی را از غذاها و نوشیدنی ها دریافت می کنند. با این حال، گروه‌های خاصی از افراد بیشتر از دیگران در دریافت ویتامین C کافی دچار مشکل می‌شوند:


1-افرادی که سیگار می کشند و کسانی که در معرض دود سیگار هستند، تا حدی به این دلیل است که دود باعث افزایش میزان ویتامین C مورد نیاز بدن برای ترمیم آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شود. افرادی که سیگار می کشند به 35 میلی گرم بیشتر ویتامین C در روز نسبت به افراد غیر سیگاری نیاز دارند.

2-شیرخوارانی که با شیر گاو تبخیر شده یا آب پز تغذیه می شوند، زیرا شیر گاو ویتامین C بسیار کمی دارد و گرما می تواند ویتامین C را از بین ببرد. شیر گاو برای نوزادان زیر 1 سال توصیه نمی شود.

شیر مادر و شیر خشک نوزاد دارای مقادیر کافی ویتامین C هستند.

3-افرادی که تنوع غذایی بسیار محدودی می خورند.

4-افراد مبتلا به برخی شرایط پزشکی مانند سوء جذب شدید، برخی از انواع سرطان و بیماری کلیوی که نیاز به همودیالیز دارند.


اگر ویتامین C کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

افرادی که ویتامین C کم دریافت می کنند یا برای چند هفته متوالی هیچگونه ویتامین c دریافت نمیکنند (زیر حدود 10 میلی گرم در روز) ممکن است به آسکوربوت مبتلا شوند.

اسکوربوت باعث خستگی، التهاب لثه ها، لکه های کوچک قرمز یا بنفش روی پوست، درد مفاصل، بهبودی ضعیف زخم ها می شود. علائم اضافی اسکوربوت شامل افسردگی و همچنین تورم، خونریزی لثه ها و لق شدن یا از دست دادن دندان ها است. افراد مبتلا به اسکوربوت نیز ممکن است دچار کم خونی شوند. اسکوربوت اگر درمان نشود کشنده است.


برخی از اثرات ویتامین C بر سلامتی چیست؟

دانشمندان در حال مطالعه روی ویتامین C هستند تا بفهمند چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد. در اینجا چندین نمونه از آنچه این تحقیق نشان داده است آورده شده است.


پیشگیری و درمان سرطان

افرادی که ویتامین C زیادی از میوه ها و سبزیجات دریافت می کنند، ممکن است کمتر در معرض ابتلا به بسیاری از انواع سرطان مانند سرطان ریه، سینه و روده بزرگ قرار بگیرند. با این حال، مصرف مکمل های ویتامین C، با یا بدون سایر آنتی اکسیدان ها، به نظر نمی رسد از افراد در برابر ابتلا به سرطان محافظت کند.

مکمل های غذایی ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها ممکن است با شیمی درمانی و پرتودرمانی سرطان تداخل داشته باشند. افرادی که برای سرطان درمان می‌شوند باید قبل از مصرف ویتامین C یا سایر مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی، به‌ویژه در دوزهای بالا، با انکولوژیست خود صحبت کنند.


بیماری قلب و عروقی

به نظر می رسد افرادی که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. محققان بر این باورند که محتوای آنتی اکسیدانی این غذاها ممکن است تا حدی از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند، زیرا آسیب اکسیداتیو عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است. با این حال، دانشمندان مطمئن نیستند که آیا خود ویتامین C، چه از طریق غذا یا مکمل‌ها، به محافظت از افراد در برابر بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند یا خیر. همچنین مشخص نیست که آیا ویتامین C به جلوگیری از بدتر شدن بیماری قلبی عروقی در افرادی که قبلاً آن را دارند کمک می کند یا خیر.


دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) و آب مروارید

AMD و آب مروارید دو عامل اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن هستند. محققان بر این باور نیستند که ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها بر خطر ابتلا به AMD تأثیر بگذارند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C همراه با سایر مواد مغذی ممکن است به کند کردن پیشرفت AMD کمک کند.

در یک مطالعه بزرگ در میان افراد مسن مبتلا به AMD که در معرض خطر بالای ابتلا به AMD پیشرفته بودند، افرادی که روزانه یک مکمل غذایی حاوی 500 میلی گرم ویتامین C، 80 میلی گرم روی، 400 واحد بین المللی ویتامین E، 15 میلی گرم بتاکاروتن و 2 میلی گرم مصرف کردند. مس برای حدود 6 سال شانس کمتری برای توسعه AMD پیشرفته داشت. آنها همچنین نسبت به کسانی که مکمل غذایی مصرف نمی کردند، کاهش بینایی کمتری داشتند. افرادی که این بیماری را دارند یا در حال ابتلا به آن هستند ممکن است بخواهند با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های غذایی صحبت کنند.

رابطه بین ویتامین C و تشکیل آب مروارید نامشخص است. برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که ویتامین C بیشتری از غذاها دریافت می کنند، کمتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند. اما تحقیقات بیشتری برای روشن شدن این ارتباط و تعیین اینکه آیا مکمل های ویتامین C بر خطر ابتلا به آب مروارید تأثیر می گذارد یا خیر، مورد نیاز است.


آیا ویتامین C می تواند مضر باشد؟

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند باعث اسهال، حالت تهوع و گرفتگی معده شود. در افراد مبتلا به بیماری به نام هموکروماتوز که باعث ذخیره بیش از حد آهن در بدن می شود، دوزهای بالای ویتامین C می تواند بار آهن را بدتر کرده و به بافت های بدن آسیب برساند.


حد بالای روزانه ویتامین C شامل مصرف از همه منابع - غذا، نوشیدنی و مکمل‌ها - است و در زیر ذکر شده است:


سن ماکزیمم دوز مصرفی
تولد تا 12 ماهگی مشخص نیست
کودکان 1 تا 3 سال 400 میلی گرم
کودکان 4 تا 8 سال 650 میلی گرم
کودکان 9 تا 13 سال 1200 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 سال 1800 میلی گرم
بزرگسالان 2000 میلی گرم


آیا ویتامین C با داروها یا سایر مکمل های غذایی تداخل دارد؟

مکمل های غذایی ویتامین C می توانند با داروهایی که مصرف می کنید،تداخل داشته باشند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:


1-مکمل های غذایی ویتامین C ممکن است با درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی تداخل داشته باشند. مشخص نیست که آیا ویتامین C ممکن است اثر ناخواسته ای در محافظت از سلول های تومور در برابر درمان های سرطان داشته باشد یا اینکه ممکن است به محافظت از بافت های طبیعی در برابر آسیب کمک کند. اگر برای سرطان تحت درمان هستید، قبل از مصرف ویتامین C یا سایر مکمل های آنتی اکسیدانی، به خصوص در دوزهای بالا، با پزشک خود مشورت کنید.


2-در یک مطالعه، ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین E، سلنیوم و بتاکاروتن) اثرات محافظتی قلب دو داروی ترکیبی (استاتین و نیاسین) را برای کنترل سطح کلسترول خون کاهش دادند. مشخص نیست که آیا این تداخل با سایر استاتین ها نیز رخ می دهد یا خیر.

به پزشک و داروساز در مورد مکمل های غذایی و دارویی که مصرف می کنید، اطلاع دهید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا مکمل غذایی شما ممکن است با داروهای تجویزی یا بدون نسخه شما تداخل داشته باشند یا خیر؟یا اینکه این داروها ممکن است در نحوه جذب، استفاده یا تجزیه مواد مغذی توسط بدن شما تداخل داشته باشند.


برگرفته از سایت ods.od.nih.gov


شما با یک کلیک می توانید مکمل مورد نیاز خود را تهیه کنید و درب منزل تحویل بگیرید :)

https://daro7.com/search/%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86%20c

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده