پیگیری سفارش
بستن پنجره
فلوراید(Fluoride)
24 اردیبهشت ماه 1401

فلوراید چیست و چه کاربردی دارد؟

فلوراید یک ماده معدنی است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و به استحکام استخوان های شما کمک می کند.


چه مقدار فلوراید نیاز دارم؟

مقدار فلوراید مورد نیاز روزانه به سن و جنس شما بستگی دارد. در اینجا میانگین مقادیر توصیه شده روزانه بر حسب میلی گرم (میلی گرم) آمده است.


سن مقدار توصیه شده
تولد تا 6 ماهگی 0.01 میلی گرم
نوزادان 7 تا 12 ماه

0.5 میلی گرم

کودکان 1 تا 3 ساله 0.7 میلی گرم
کودکان 4 تا 8 سال

1 میلی گرم

کودکان 9 تا 13 ساله 2 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 سال 3 میلی گرم
مردان بالغ 19+ سال 4 میلی گرم
زنان بالغ 19+ سال 3 میلی گرم
نوجوانان و زنان باردار 3 میلی گرم
نوجوانان و زنان شیرده 3 میلی گرم


منابع فلوراید چیست؟

  • غذاها و آب به طور طبیعی حاوی فلوراید زیادی نیستند. فلوراید گاهی اوقات به منابع آب عمومی - که آب "فلوردار" نامیده می شود - و برخی از آب های بطری شده اضافه می شود.


  • بیشتر فلورایدی که هر روز دریافت می کنید از نوشیدن آب حاوی فلوراید به دست می آید. شما همچنین می توانید فلوراید را از مصرف غذاها و نوشیدنی های ساخته شده با آب حاوی فلوراید مانند چای و قهوه دریافت کنید.


  • اکثر خمیردندان ها و برخی از دهانشویه ها نیز حاوی فلوراید هستند. حتی اگر شما نباید اینها را قورت دهید، آنها هنوز اندکی به مقدار فلورایدی که هر روز دریافت می کنید اضافه می کنند.


چه نوع مکمل های غذایی فلوراید موجود است؟

چند مکمل غذایی، از جمله برخی از محصولات مولتی ویتامین/مولتی مینرال، حاوی فلوراید هستند. قطره فلوراید مایع برای کودکان نیز موجود است. فلوراید موجود در مکمل های غذایی معمولاً به شکل فلوراید سدیم است.


برخی از اثرات فلوراید بر سلامتی چیست؟

دانشمندان در حال مطالعه فلوراید هستند تا بفهمند چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد. در اینجا چند نمونه از آنچه آنها آموخته اند آورده شده است:


  • پوسیدگی دندان

فلوراید با تقویت سطح خارجی مینای دندان به محافظت از دندان های شما کمک می کند. اگر فلوراید خیلی کم دریافت کنید، ممکن است دندان های شما ضعیف شده و حفره ایجاد شود. حفره ها می توانند منجر به درد، از دست دادن دندان، عفونت و سایر مشکلات سلامتی شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانانی که آب فلوراید می‌نوشند، حفره‌های کمتری دارند. همچنین بزرگسالانی که آب حاوی فلوراید می نوشند، دندان های پوسیده و پر شده کمتری دارند و دندان های کمتری از دست می دهند.


کودکانی که مکمل های غذایی حاوی فلوراید مصرف می کنند کمتر در معرض خطر پوسیدگی و از دست دادن دندان هستند. بسیاری از دندانپزشکان مکمل های فلوراید را برای کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که منبع آب آن فلوراید نیست یا فلوراید طبیعی بسیار کمی دارند توصیه می کنند.مطالعه ای که نشان دهد فلوراید چگونه بر بزرگسالان تأثیر می گذارد وجود ندارد.


مطالعات نشان می دهد که دادن مکمل های غذایی فلوراید به یک زن باردار به پیشگیری از پوسیدگی در دندان های فرزندش کمک نمی کند.


  • شکستگی استخوان

فلوراید به رشد و استحکام استخوان ها کمک می کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های غذایی فلوراید یا نوشیدن آب حاوی فلوراید ممکن است خطر شکستگی استخوان را کاهش دهد. مطالعات دیگر هیچ تاثیری بر استحکام استخوان یا خطر شکستگی نشان نمی‌دهند.


تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه آیا مکمل های غذایی فلوراید و آب فلورایددار به بهبود سلامت استخوان و جلوگیری از شکستگی کمک می کنند، نیاز است.


آیا فلوراید مضر است؟

نوزادان و کودکانی که در حین شکل گیری دندان هایشان بیش از حد فلوراید دریافت می کنند، ممکن است دچار بیماری به نام فلوئوروزیس دندانی شوند که می تواند باعث ایجاد خطوط یا نقاط سفید، لکه ها یا فرورفتگی های کوچک روی دندان ها شود.


بلعیدن مقادیر بسیار زیاد فلوراید از محصولات دندانپزشکی یا مکمل های غذایی می تواند باعث تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، درد استخوان و حتی در موارد نادر مرگ شود.


دریافت بیش از حد فلوراید در مدت زمان طولانی می تواند منجر به بیماری به نام فلوئوروزیس اسکلتی شود. این بیماری بسیار نادر باعث درد و سفتی مفاصل، ضعیف شدن استخوان ها، از دست دادن عضلات و مشکلات عصبی می شود.


حد بالای روزانه فلوراید در زیر ذکر شده است.


سن ماکزیمم دوز
تولد تا 6 ماهگی

0.7 میلی گرم

نوزادان 7 تا 12 ماه 0.9 میلی گرم
کودکان 1 تا 3 سال 1.3 میلی گرم
کودکان 4 تا 8 ساله 2.2 میلی گرم
کودکان 9 تا 13 ساله 10 میلی گرم
نوجوانان 14 تا 18 سال

10 میلی گرم

بزرگسالان 19 سال و بالاتر

10 میلی گرم

نوجوانان و زنان باردار و شیرده 10 میلی گرم


آیا فلوراید با داروها یا سایر مکمل های غذایی تداخل دارد؟

از نظرتداخل خاص با هیچ دارو یا مکمل غذایی تداخل خاصی بیان نشده است.


به پزشک و داروساز در مورد مکمل های غذایی و داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، اطلاع دهید. آنها می توانند به شما بگویند که آیا این مکمل های غذایی ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند یا خیر. همچنین می توانند توضیح دهند که آیا داروهایی که مصرف می کنید ممکن است در نحوه جذب یا استفاده بدن شما از فلوراید یا سایر مواد مغذی تداخل ایجاد کند یا خیر.


برگرفته از سایت ods.od.nih.gov

برای ثبت سفارش و تحویل گرفتن محصول مورد نظر خود روی لینک زیر کلیک کنید :)

https://daro7.com/search/%D9%81%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AF


به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده